Γέφυρα από την έρευνα στην επιχειρηματικότητα

Εννέα μέλη της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας, στο πλαίσιο του προγράμματος IVLP του αμερικανικού State Department, γνώρισαν από κοντά το σύστημα καινοτομίας στις ΗΠΑ και τώρα συγκρίνουν την εμπειρία τους με την ελληνική πραγματικότητα. Προέρχονται από τα ιδρύματα Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ALBA Graduate Business School και American College Θεσσαλονίκης. Μεταξύ άλλων, επισκέφτηκαν incubators, συνεργατικούς χώρους σε ακαδημαϊκά ιδρύματα, venture capitals και κυβερνητικούς φορείς καινοτομίας.

«Στις ΗΠΑ η επιχειρηματικότητα και η ενίσχυσή της στην ακαδημαϊκή κοινότητα δεν αποτελεί ταμπού ή κάποια ουτοπία, αλλά αντιθέτως με συγκεκριμένους τρόπους προωθείται ως μέσο ανάπτυξης και βελτίωσης της ζωής των ανθρώπων», διαπιστώνει ο Θοδωρής Βαγενάς, Επικεφαλής του Τμήματος Υποστήριξης Έρευνας των Ειδικών Ταμείων και Λογαριασμών στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. «Τα κίνητρα που δίνει η κάθε πολιτεία στις ΗΠΑ, ιδιαίτερα τα φορολογικά, ίσως θα πρέπει να μας προβληματίσουν, για το πώς να χειριστούμε τα πράγματα στην Ελλάδα».

Ανεξάρτητα από τις ειδικές συνθήκες σε κάθε χώρα με ελεύθερη αγορά, υπάρχουν ορισμένες κοινές προκλήσεις, ιδίως στον τομέα των startups, οι οποίες τέθηκαν επί τάπητος στις συζητήσεις των Ελλήνων προαγωγών της επιχειρηματικότητας με Αμερικανούς συναδέλφους τους.

  • «Όταν χρηματοδοτείσαι, δεν πρέπει να διαχειρίζεσαι το κεφάλαιο αυτό σαν να είναι αποταμίευση, αλλά να το δαπανάς για να πετύχεις».
  • «Όταν δεν επεκτείνεσαι, και μάλιστα γρήγορα, χάνεις το μομέντουμ».
  • «Εστίασε στα συγκεκριμένα κενά που καλύπτεις ή δεν καλύπτεις στην αγορά»
  • «Εντόπισε και γνώρισε τους ανταγωνιστές σου. Μην αφιερώνεις όλη την προσπάθεια αποκλειστικά στην ανάπτυξη των υπηρεσιών σου».
  • «Φτιάξε ομάδα που να μπορεί να εκτελέσει. Δεν αρκεί η τεχνική γνώση. Χρειάζεται και επιχειρηματική δεξιότητα».
  • «Φρόντισε να απευθύνεσαι δυνητικά σε μεγάλη αγορά. Παίζει ρόλο το μέγεθος».
  • «Στις ΗΠΑ έχεις 5 λεπτά να κερδίσεις την προσοχή του επενδυτή και να τον πείσεις».
  • «Το 65% της επιτυχίας στα startups είναι το καλό mentorship»

Πηγή: "Ναυτεμπορική" Φύλλο 1/11/2017