Οδηγός Συνεργατικών Σχηματισμών

Ο παρών Οδηγός Συνεργατικών Σχηματισμών έχει δημιουργηθεί με σκοπό την αξιοποίησή του στο πλαίσιο των δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της Μονάδας Καινοτομίας και Συνεργατικών Σχηματισμών του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. Σκοπός των δράσεων αυτών είναι η εξοικείωση των μικρών επιχειρήσεων με τους όρους και το περιεχόμενο της έννοιας της καινοτομίας και των συνεργασιών, καθώς και η ενίσχυση των δεξιοτήτων διαχείρισης και ανάπτυξης καινοτομίας στο επίπεδο της μικρομεσαίας επιχείρησης. Η ομάδα-στόχος είναι οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους της μεταποίησης, του εμπορίου και των υπηρεσιών.

Ο Οδηγός διαρθρώνεται σε έξι θεματικές ενότητες:

Η πρώτη ενότητα παρουσιάζει τη σκοπιμότητα του Οδηγού σε σχέση με την αναγκαιότητα των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων να υλοποιήσουν πολιτικές διαφοροποίησης αντιδρώντας στις ανταγωνιστικές πιέσεις από τη διεθνοποίηση των αγορών. Η ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργειών αποτελεί την κύρια διέξοδο από την απομόνωση των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων σε ένα διεθνοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η δεύτερη ενότητα παρουσιάζει τη διαφοροποίηση της συνεργασίας από τη συνέργεια μεταξύ των επιχειρήσεων. Επίσης παρουσιάζει τη δομή και τα χαρακτηριστικά ενός συνεργατικού σχηματισμού. Με βάση τα χαρακτηριστικά αυτά, παρουσιάζει μια τυπολογία από τρεις διαφορετικές κατηγορίες συνεργατικών σχηματισμών, οι οποίοι προσεγγίζουν το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η τρίτη ενότητα αναλύει τα χαρακτηριστικά των οριζόντιων δικτυώσεων μέσα από τη συνεργατική δραστηριότητα πολλών μικρών επιχειρήσεων προκειμένου να επιτευχθεί μια κρίσιμη μάζα αποτελεσμάτων και οικονομίες κλίμακας.

Η τέταρτη ενότητα παρουσιάζει τους συνεργατικούς σχηματισμούς αλυσίδων υπεραξίας, στους οποίους οι μικρές επιχειρήσεις αναπτύσσουν συνέργειες μεταξύ τους, ή/και με μεγάλες επιχειρήσεις, προκειμένου η καθεμιά να προσφέρει μια συγκεκριμένη υπεραξία στον σχεδιασμό, την παραγωγή και την εμπορευματοποίηση των κοινών μεταξύ τους προϊόντων.

Η πέμπτη ενότητα παρουσιάζει τους συνεργατικούς σχηματισμούς καινοτομίας, στους οποίους η κοινωνία, τα ερευνητικά ιδρύματα, οι επιχειρήσεις, οι δημόσιοι φορείς και οι οργανισμοί χρηματοδότησης αναπτύσσουν συνέργειες για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων/υπηρεσιών.

Η έκτη ενότητα παρουσιάζει τη διαδικασία ανάπτυξης ενός συνεργατικού σχηματισμού, τα βήματα ωρίμασής του, καθώς και τον ρόλο του φορέα διαχείρισης στην επίτευξη των στόχων του. Επιπλέον, παρουσιάζει τον ρόλο των πολιτικών ανάπτυξης των αναδυόμενων συνεργατικών σχηματισμών με επίκεντρο την εξειδικευμένη γνώση, η οποία συγκεντρώνεται σε επιστημονικά και τεχνολογικά πάρκα.

 

Business Sector: